Achter de horizon…
Mensen zijn echte ontdekkers. Degenen die het meest leren, zijn eigenlijk mensen die het meest nieuwsgierig zijn. Wat ligt er achter de horizon? Als we jong zijn, zijn we als een spons. We absorberen informatie, maken het ons eigen en maken er nieuwe combinaties van. We spelen de wereld om ons heen na en van daaruit zoeken we onze eigen rol en onze eigen identiteit. Op school werd deze informatie in eerste instantie directief gegeven. Er was een zender en een ontvanger.
Nu, is dat heel anders. Kinderen gaan zelf op zoek. De technische ontwikkelingen, de digitale wereld nodigt uit om van de ene laag informatie naar de andere laag informatie te gaan. Vooral het visuele aspect speelt daarin de hoofdrol. Van lezen en luisteren, zijn we gemigreerd naar kijken en ervaren. Al swipende en klikkende, surfen we snel naar wat we willen weten, of we worden heel slim uitgenodigd om meer te willen weten.
De manier waarop we via een smart interaction design bij verdiepende informatie komen, zit soms zo knap in elkaar dat we eigenlijk niet meer doorhebben of we het zelf hebben willen weten. Of dat je bent geleid en gegidst. Het is net alsof ons brein, onze vingertoppen direct gekoppeld zijn aan de geboden informatie. Of je het nu echt wilde weten, doet er niet toe. Je bent er geweest, dus weet je het. Er zijn geen tussenvragen. Het is één flow.
Ons product…
In deze context hebben wij Explorit bedacht. De naam zegt het eigenlijk al uitnodigend: Ontdek het! Het is een tool om verdiepende informatie te kunnen geven aan een foto of film, door venstertje, pop-upjes, een Explorit te plaatsen op beelden. En zo kun je verschillende laagjes, verdiepende informatie toevoegen aan het verhaal wat verteld moet worden. Het geheim is dat het door de ‘verteller’ zelf eenvoudig is te maken. Er zijn geen specifieke IT-vaardigheden nodig om het verhaal op deze manier aantrekkelijk te vertellen. Op deze manier is het uitermate geschikt voor het onderwijs, voor zakelijke, inspirerende presentaties of nuttige technische instructies.
Van pop-up naar pop-up, steeds dieper en dieper wordt de informatie door de lezer/kijker als het ware opgesnoept. Als een bij die hopt van bloem naar bloem. We hebben dat dan ook vertaald in onze (nieuwe) eigen visuele identiteit. De vleugeltjes van een bij, zijn te herkennen in het logo.
Storytelling of emotiontelling
De kracht van het verhaal heeft alles te maken met de inhoud. Dat blijft. Explorit zet je wel aan het stuur van je eigen krachtige inhoud op een makkelijke manier. Explorit maakt het waard om je verhaal te vertellen door visueel waarde toe te voegen. Verbreed ook je horizon, kijk wat er achter ligt: www.explorit.nl